10 voorbeelden van Artificial Intelligence die wij allemaal dagelijks gebruiken
Ook jij!
Het klinkt misschien nog steeds als science fiction, maar onze smartphones, auto’s, banken en huizen maken dagelijks gebruik van artificiële intelligentie (AI). Soms opvallend, als Siri je leidt naar het dichtstbijzijnde tankstation, soms minder duidelijk, wanneer je een fraudemelding krijgt over een abnormale aankoop met je creditcard. Intelligente computers zijn overal en hebben een grote impact op ons dagelijks leven. Dit zijn tien toepassingen die je elke dag tegenkomt.
#1 Virtuele assistenten
Siri, Google Now en Cortana zijn voorbeelden van slimme digitale assistenten die ons helpen met nuttige informatie als we (met onze stem) daarom vragen. ‘Waar is het dichtstbijzijnde Chinese restaurant? Wat is mijn planning vandaag? of ‘Herinner me eraan om Bas te bellen om acht uur.’ De assistent antwoordt op je vragen door informatie te vinden, gegevens te sturen of commando’s te geven aan andere apps. Niet alleen wordt de gevraagde informatie verzameld, ook leert het systeem, met de hulp van AI, om je stem beter te herkennen en je steeds beter te bedienen met resultaten. Virtuele assistenten verwerken met AI een gigantische hoeveelheid data van een groot aantal bronnen en leren hiermee voortdurend over hun gebruikers. Zo worden ze steeds beter in het vinden van informatie en zullen ze uiteindelijk kunnen anticiperen op behoeftes van gebruikers.
#2 Video games
Eén van de voorbeelden van AI waar de meeste mensen wel bekend mee zijn. AI wordt al erg lang gebruikt in video games, eigenlijk al sinds de eerste video games. De complexiteit en de effecten zijn echter spectaculair toegenomen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de karakters in de games die leren van je (spel)gedrag, gevoelig zijn voor prikkels en reageren op onverwachte manieren. Het spel Middle Earth: Shadow of Mordor is bekend om de individuele persoonlijkheden van de karakters, hun geheugen voor eerdere interactie en hun grillige bedoelingen. Ook een first-person shooter-spel als Call of Duty maakt gebruik van AI: je vijanden kunnen hun omgeving analyseren om objecten te vinden, dekking zoeken bij gevaar, ontwijkende manoeuvres doen en met elkaar overleggen om hun kansen op overwinning te vergroten. De AI die in games gebruikt wordt mag dan redelijk simpel zijn, vanwege de enorme omvang van deze industrie wordt wel heel veel geld en energie gestoken in het perfectioneren van dit type AI.
#3 Smart cars
Je hebt waarschijnlijk nog niemand naar z’n werk zien rijden terwijl hij de krant leest, maar zelfrijdende auto’s worden steeds meer werkelijkheid. Google´s zelfrijdende auto-project en Tesla’s autopilot-functie zijn twee recente voorbeelden. Google is ook bezig met de ontwikkeling van een algoritme dat auto´s kan leren rijden op dezelfde manier als mensen dat doen: door ervaring. Het idee is dat auto’s op termijn kunnen ‘kijken’ naar de weg, beslissingen kunnen nemen op basis van wat ze zien en dan weer verder leren in dat proces. Tesla’s autopilot-functie wordt al gebruikt op de weg. Nieuwe technologieën zijn dus hard bezig de weg te veroveren.
#4 Aankoopvoorspellingen
Grote retailers als Amazon kunnen veel geld verdienen als het ze lukt om te anticiperen op de behoeften van hun klanten. Amazon’s experimentele ‘anticipatory shipping’-project stuurde producten naar klanten vóórdat ze deze besteld hadden. De aankoophistorie en andere persoonlijke data van klanten werd gebruikt om te voorspellen waar zij behoefte aan zouden kunnen hebben en die producten werden alvast toegestuurd. Een voorspellend boodschappenlijstje dus, waardoor je bijvoorbeeld nooit meer zonder toiletpapier komt te zitten als Aamazon-klant. Handig en tijdbesparend. Uitgangspunt is dat een zorgenvrije klant happy en loyaal is en waarschijnlijk nog meer aankopen bij je zal doen. Aankoopvoorspellingen kunnen op veel manieren worden gebruikt: voor het sturen van kortingsbonnen, het doen van persoonlijke aanbiedingen, het (re)targeten van reclames of het bevoorraden van magazijnen in jouw buurt met producten die jij waarschijnlijk gaat kopen. Je kunt je voorstellen dat dit een controversiële toepassing van AI is. Veel mensen worden nerveus van de mogelijke privacy-schending die kan volgen uit dit soort voorspellende analyses.
#5 Fraude-detectie
Heb je al eens een email of brief gekregen met de vraag of je een bepaalde aankoop hebt gedaan met je creditcard? Banken sturen vaak dit soort meldingen als ze denken dat er mogelijk fraude is gepleegd met jouw account. Ze willen dan je akkoord op de transactie, vóórdat deze verder uitgevoerd wordt. AI is dan de onderliggende technologie die wordt gebruikt om dit type fraude te monitoren. Computers worden getraind door ze een groot aantal gevallen van frauduleuze en niet-frauduleuze aankopen voor te schotelen, waarbij ze moeten zoeken naar onderscheidende tekens dat transacties in de ene, dan wel de andere categorie vallen. Na genoeg ‘training’ kan het systeem frauduleuze transacties opsporen, gebaseerd op wat ze geleerd hebben.
#6 Online Customer Support
Veel websites geven hun bezoekers tegenwoordig de mogelijkheid om al surfend te chatten met iemand van hun klantenservice, maar dat is niet in alle gevallen een live persoon aan de andere kant van de lijn. Vaak praat je met een chatbot, een geautomatiseerde gesprekspartner die wordt aangestuurd door AI. Die geeft automatische antwoorden, maar is ook in staat om gegevens van de website te presenteren als antwoord op een vraag. Het lastige is dat deze bots normale spreektaal van mensen moeten kunnen begrijpen. De manier waarop mensen praten en de manier waarop computers praten verschilt nogal, een computer een brug laten slaan tussen de twee is nogal moeilijk. Maar met de snelle ontwikkeling in natural language processing (NLP) worden deze bots in hoog tempo slimmer.
#7 Robotredacteurs
Wist je dat AI-programma´s nieuwsberichten kunnen schrijven? The Washington Post bijvoorbeeld gebruikt een op AI gebaseerd computersysteem Heliograf (door WaPo zelf ontwikkeld), dat verhalen schrijft over sportwedstrijden, misdaad of de verkiezingen. Heliograf werkt met sjablonen: stukken tekst die journalisten van tevoren zelf schrijven en die door het systeem worden verrijkt met de meest recente data. Ze worden zo geschreven dat ze inzetbaar zijn voor honderden verschillende berichten. Als die sjablonen eenmaal goed werken, publiceert de computer automatisch nieuwsberichten, zonder tussenkomst van een journalist. Ook persbureau Associated Press publiceert al sinds 2014 berichten over sport en business met behulp van zo’n robotredacteur.
#8 Surveillance
Eén persoon die een serie videocamera’s moet monitoren is geen erg veilig systeem: mensen vervelen zich snel en ononderbroken meerdere monitors in de gaten houden is lastig. Daarom is het zinvol om computers te trainen in monitoring. Met behulp van algoritmes kunnen die de input van veiligheidscamera’s gebruiken om te bepalen of ze gevaar ‘zien’ op camerabeelden en of ze menselijke hulp moeten inschakelen. Zo kunnen ongewone kleurstellingen op beelden duiden op een indringer. Het aantal zaken dat computers kan opsporen is nu nog beperkt. Het automatisch identificeren van acties die duiden op diefstal in een winkel valt nog buiten de huidige technische mogelijkheden, maar ook hier geldt: het begin is gemaakt.
#9 Muziek en film-aanbevelingen
Hoewel erg simpel in vergelijking met andere AI-systemen, vervullen apps als Spotify en Netflix een nuttige taak: het aanbevelen van muziek en films, gebaseerd op je eerdere interesses en beoordelingen. Door je keuzes te monitoren en deze te plaatsen in een lerend algoritme, doen de apps suggesties waarin je waarschijnlijk geïnteresseerd bent. Veel van dit soort functionaliteiten zijn gebaseerd op simpele parameters die door mensen zijn bepaald. Bijvoorbeeld: een liedje dat jij hebt geluisterd heeft ‘gitaarriffs’ als label. Jij houdt volgens het algoritme dan ook van andere liedjes die datzelfde label hebben. Dit is de simpele basis van veel van dit soort aanbevelings-services. Misschien niet heel geavanceerd, maar het werkt perfect om jou nieuwe muziek en films te laten ontdekken.
#10 Domotica
Veel huidige domotica-systemen kunnen gedragspatronen herkennen en je helpen om geld te besparen door je thermostaat of andere apparaten aan je gedrag aan te passen. Dat vergroot comfort en bespaart energie. Alvast je oven aanzetten vanaf kantoor in plaats van pas als je thuis komt, is bijvoorbeeld erg handig. Een thermostaat die ‘weet’ wanneer je thuis bent en wanneer niet en die de temperatuur in huis daarop aanpast, kan je helpen met energie besparen. Ook bij verlichting zien we toepassingen van basis-AI. Je verlichting binnen en buitenshuis kun je met behulp van instellingen aanpassen op wat je aan het doen bent. Dimmen als je tv kijkt, feller licht als je gaat koken, bijvoorbeeld. De smart home-toepassingen van AI zijn zo goed als oneindig.